slider01.jpg slider05.jpg slider_04.jpg slider_03.jpg slider_01.jpg slider_06.jpg

Nieuwe spelregels

2-9-2019  |

De KNHB heeft de spelregelwijzigingen voor het aankomend seizoen gepubliceerd. Hieronder kun je lezen welke wijzigingen dat zijn. In het bijgevoegde document staat het volledige spelreglement.

Alle elftalwedstrijden (dit geldt voor zowel junioren als senioren) worden vanaf komend seizoen gespeeld in vier kwarten van elk 17 ½ minuut. De rust tussen de kwarten 1 en 2 én 3 en 4 bedraagt maximaal 2 minuten. De rust tussen kwart 2 en 3 bedraagt 5 minuten, tenzij het noodzakelijk is te sproeien omdat het betreffende speelveld zonder te sproeien niet meer veilig bespeelbaar is (kan het geval zijn bij watervelden).

Vanaf komend seizoen speelt een team met 10 veldspelers en een volledig uitgeruste keeper of met 11 veldspelers. Als ervoor wordt gekozen te spelen met 11 veldspelers dan is er niemand die de rechten heeft van een keeper. Er is dus ook niemand die binnen de cirkel de bal met het lichaam mag spelen.

Tot en met seizoen 2018-2019 was een uitspeelcorner ten einde als de bal voor de tweede keer buiten de cirkel kwam. Dit is nu geschrapt. Nu geldt: de uitspeelcorner is ten einde als de bal meer dan 5 meter buiten de cirkel is, dus over de stippellijn, net als tijdens de wedstrijd.

Bij een aanvallende vrije slag binnen 5 meter van de cirkel is het de verdedigers, die binnen de cirkel en binnen 5 meter afstand staan, toegestaan om met de aanvaller (die een selfpass neemt) mee te bewegen, mits de vrije slag direct wordt genomen. Deze verdedigers mogen niet de bal spelen of een poging doen om de bal te spelen, voordat de bal minimaal 5 meter is verplaatst. Als de aanvaller er niet voor kiest de vrije slag direct te nemen, dan moeten alle andere spelers (aanvallers en verdedigers) op zijn minst 5 meter afstand nemen van de bal totdat de vrije slag wordt genomen.

Een vrije slag voor de verdediging voor een overtreding in de cirkel mag weer overal in de cirkel worden genomen. Afgelopen jaren mocht dit enkel op de loodlijn ter hoogte van de overtreding tussen achterlijn en kop cirkel.

Indien een aanvaller bij een strafcorner de cirkel betreedt, voordat de bal is aangegeven, dan wordt de aangever bestraft voor deze overtreding en dient deze zich dan achter de middenlijn op te stellen.