slider01.jpg slider_03.jpg slider_06.jpg slider_04.jpg slider05.jpg slider_01.jpg

Oekraïense meisjes

12-6-2023  |
Hierbij het verslag van de Oekraïense meiden van hun toernooi in Oostenrijk.
Met Pinksteren hebben drie van onze leden meegedaan aan de EuroHockey Club Challenge II 2023 Women in Wenen met de nummer 2 van de Oekraïense competitie TSOP Kolos Borispol.
Onze meiden waren deel van een klein, jong team dat als enige doelstelling had om niet te degraderen, waar zelfs deelnemen al belangrijker was dan presteren. Op eigen kosten en onder niet de meest makkelijke omstandigheden, hebben de meiden het naar behoren gedaan.
De doelstelling om niet te degraderen, of om in elk geval in een goede uitgangspositie te komen, bleek al op de eerste dag te zijn behaald.
De tegenstander Penarth LHC (de #2 van Wales) werd tegen de verhouding in met 3-2 verslagen. Direct werd duidelijk dat de #2 van Oostenrijk, de gastheer, WAC uit Wenen de sterkste tegenstander in de poule zou zijn. Ondanks dat ons team tot in het laatste kwart goed bij kon blijven was de score 4-0 overwinning tegen ons team niet eens geflatteerd te noemen.
Doordat de uitslagen gunstig vielen bleek dat wij het in eigen hand hadden om zelfs een van de finales te halen bij een overwinning op de Turkse #2 Gaziantep Doruk. Onze meiden begonnen fanatiek en kwamen al binnen 3 minuten op een 1-0 voorsprong. Daarna sloegen echter de zenuwen toe en werden wij compleet overlopen een corner verhouding van 2-11 was daar een goede weergave van. Echter geheel tegen de verhouding in lukte het de jongste speelster van ons team, de 15 jarige Vika Ziakun om 7 minuten voor tijd de bevrijdende 2-0 te scoren met een prachtige streep in de kruising met haar backhand vanuit een moeilijke hoek. Helaas scoorde de tegenstander direct de aansluitingstreffer en hebben wij daarna nog enkele spannende minuten beleeft, met onder andere een door onze keepster van de lijn gehaalde strafcorner zeer kort voor tijd. Gelukkig zat het mee en trokken we de overwinning over de streep.
Hiermee was onze doelstelling ruimschoots gehaald en gingen wij de laatste dag compleet zonder druk en met niets te verliezen de strijd aan om promotie tegen de kampioen van Wales, Swansea HC. Na een weinig enerverend eerste kwart, kwam onze ervaren tegenstander helaas via een strafcorner op 1-0 en zag het er naar uit dat we een kansloze wedstrijd aan het spelen waren. In het 3e kwart bood ons team met hun laatste krachten toch nog behoorlijk weerstand en hadden wij uit een serie van 5 strafcorners voldoende kansen op de gelijkmaker. Helaas ging de laatste strafcorner tegen de paal en scoorden zij uit de tegenaanval de 2-0. Nadat wij in het laatste kwart helaas een strafbal misten scoorde de tegenstander de 3-0 en moesten wij genoegen nemen met een gedeelde 3e plaats.
Voor onze meiden in elk geval een prachtig avontuur en een onvergetelijke ervaring.
Door: Michel de Lange