Procedure teamindeling junioren seizoen 2009-2010
De elftalcommissie is momenteel druk bezig om alle junioren weer een plekje te geven in een team voor het seizoen 2009/2010. Wie waar geplaatst wordt is nu nog niet bekend maar het streven is dit uiterlijk eind mei af te ronden. In de 1e week van juni wordt de voorlopige indeling op de website gepubliceerd, de definitieve indeling volgt in augustus 2009. De volledige selectieprocedure is als bijlage (PDF) toegevoegd. Kort samengevat komt de selectieprocedure op het volgende neer:
Selectieprocedure Jeugdteams
De elftallen worden geselecteerd aan de hand van de volgende criteria:
- Leeftijd
- Kwaliteit (kan gekoppeld zijn aan een positie, zoals die van vaste keeper)
- Aantallen
- Teamaspecten
Deze criteria worden bij het indelen van teams in volgorde doorlopen. In principe geldt steeds het eerste criterium, tenzij de tweede aanleiding geeft daarvan af te wijken. Vervolgens geldt het tweede criterium, tenzij op basis van criterium 3 een andere indeling gewenst is, en zo verder.
1. Leeftijd
De leeftijd bepaalt de leeftijdcategorie (D, C, B, of A).
Voor D, C, en B geldt verder:
- Het eerste team binnen een leeftijdcategorie bestaat uit de sterkste spelers.
- Bij voldoende teams in een lijn wordt een -opleidings- team gevormd dat bestaat uit 1e jaars spelers. Dit worden dan de derde teams in een lijn (D3, C3, B3)
2. Kwaliteit
Bij de beoordeling van de kwaliteit van de spelers worden drie aspecten gehanteerd:
- Spel / techniek
- Fysiek
-
Mentaal
Op basis van de kwaliteit wordt een speler eventueel ingedeeld in een selectieteam dan wel een 1e jaars opleidingsteam. Voor de overige teams wordt gestreefd naar zo veel mogelijk een gelijkmatige samenstelling, zodat er geen uitgesproken zwakke teams ontstaan. Voor de A-categorie geldt dat selectie primair op kwaliteit geschiedt. Het eerste team is het sterkst, het laagste team het minst.
3. Aantallen
Optimale grootte:15 spelers per elftal, voor de eerste teams 14 spelers.
4. Teamaspecten
Sociale aspecten, de groeimogelijkheden en de leermotivatie van een speler kunnen leiden tot afwijkende indelingskeuzes.